Unknown 9: Awakening brengt het verhaal van een wereld waar cyclussen met ondergang en wedergeboorte plaatsvinden in een 3D action adventure-game. Een groep genaamd The Ascendants willen een groot onheil op de wereld loslaten zodat de oneindige cyclussen breken. Maar zij die uit vorige cyclussen kwamen, proberen dit te voorkomen. Daar vinden we Haroona, gespeeld door Anya Chalotra, die met haar krachten haar mentor probeert te redden. Een grote opzet, waarmee weinig gedaan wordt doorheen de duur van het spel. Hier is een kijk op deze eerder onbekende game titel.
Ontwikkelaar: Reflector Entertainment
Uitgever: BANDAI NAMCO Entertainment Inc.
Release: 18 oktober 2024
Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S
Aantal spelers: 1
Reviewcopy op PS5 verkregen via uitgever
Wat is Unknown 9: Awakening?
Unknown 9: Awakening vindt plaats in onze bekende wereld, met schijnbaar dezelfde regio’s en landen. De wereld werkt in grote cyclussen van ondergang en wedergeboorte. Op het moment waarin de game plaatsvindt, staat ondergang voor de deur. Lang geleden was er een volk genaamd Sahin dat probeerde om deze cyclussen te doorbreken. Dit lukte hen niet echt, maar ze konden 9 van hen onsterfelijk maken. Deze 9 houden de mensheid nu in het oog. De culturele achtergrond uit India is duidelijk te vinden in de tempels en kleinere tabletten die de Sahin achterlieten want ze schreven in Sanskriet. De protagoniste, gespeeld door Anya Chalotra, ook bekend als Yennefer uit The Witcher Netflix-serie, heeft een Indische achtergrond en past in het plaatje. De talenten en eigenheden van de actrice, die zichzelf een Indisch-Engels accent heeft aangeleerd om de voice acting te doen, komen jammer genoeg te weinig naar voren.
Je volgt haar als Haroona aan het begin van de 20ste eeuw, die met haar mentor Reika, Vincent wil tegenhouden en zijn leger van Ascendants. Reika leerde Haroona om met de Fold om te gaan, een astrale dimensie en de basis voor haar krachten. Wanneer het Vincent echter lukt om Reika te doden, vlucht Haroona. Na een aantal jaren is ze uit op wraak en gaat ze achter Vincent aan. Onderweg leert ze Luther kennen, met wie ze een zeppelin van Vincent steelt. Luther introduceert Haroona aan zijn vrienden van de Leap Society, waarvoor de zepplin een thuisbasis wordt. Terwijl ze Vincent achterna gaan, horen ze dat Vincent de oeroude entiteit Seshin uit de Fold wil halen. Vincent wil Seshins macht beheersen om de cyclus te breken. Het verhaal kun je volgen in een mooi boekje dat steeds nieuwe sketches bijkrijgt wanneer er iets nieuws gebeurt.
Spring eens in je vijand
Door de verbinding met de Fold kan Haroona Umbric-krachten gebruiken. Ze is hierdoor, net als Reika, een Quaestor. Haroona kan bijvoorbeeld een venster naar de Fold openen om vijanden te zien of collectibles te spotten. Ook kan ze een push of pull doen, of een krachtige Umbric-schok uitsturen om vijanden kort te verbazen. Het is ook mogelijk om een korte tijd onzichtbaar te zijn. Het belangrijkste is echter het stappen. Haroona kan namelijk in haar vijand stappen, deze een aantal meter laten wandelen en dan een andere vijand aanvallen. Op die manier kun je vijanden een andere kant uitsturen, en later kun je zelfs in meerdere vijanden na elkaar stappen. Dit goed doen werken en succesvol vijanden verslaan, geeft een goed gevoel. Voor de rest is het met de vuisten slaan.
Deze krachten maken Unknown 9: Awakening uniek en ze kunnen worden uitgebreid en verbeterd in de skill tree. Die heeft een focus op stealth, umbric en vuisten. Wanneer je in een tak alle krachten hebt, krijg je een bonus. Om te kunnen verbeteren, moet je doorheen de wereld punten verzamelen die eruitzien als een soort zwevende bol energie. Deze zijn vaak verborgen, of al op voorhand te zien en dan moet je je weg erheen proberen te vinden. Health en hoeveel am (hoeveelheid umbric-energie) je hebt, kan worden verbeterd door in de wereld punten te vinden die enkel te zien zijn als je in de Fold kijkt. De controller begint dan te vibreren wanneer je in de buurt van die laatste komt.
Veel van hetzelfde
Nadat je de soort van proloog en tutorial hebt afgesloten en Reika niet meer bij je is, vind je Haroona in India. Het spel speelt zich linear af met weinig exploratie. De stad waarin je je bevindt, ziet er mooi uit en met oog voor detail. De stad voelt ook erg levendig aan. Er zijn weinig interactiepunten, maar wel collectibles die je doorheen de wereld op verborgen plekken zal vinden. Dit zijn bijvoorbeeld transmitters die je kapot maakt, de Sahin-tabletten, brieven en documenten. Deze worden allemaal opgevolgd in het collectible-menu en ook in elke locatie, waar je ook kunt zien of je bijvoorbeeld skill-punten gemist hebt. Dit is erg welkom, omdat je in het hoofdmenu naar een bepaald hoofdstuk kunt springen eens je er geweest bent om dan collectibles die je gemist hebt te halen.
Na de stad ga je naar de jungle, en vervolgens nog enkele andere locaties die veel leger voelen. Uiteindelijk doe je overal hetzelfde: je loopt over iets smals om over een gat te raken, springt over een muur of boomstronk, komt in een opener gebied. Daar bevecht je vijanden om daarna rond te kijken voor collectibles en punten. Dan doe je hetzelfde tot je tot bij de volgende groep vijanden komt. Er is tussendoor wat dialoog, soms een cutscene, en dan naar het volgende gebied, waar je hetzelfde doet. Er is af en toe wat anders zoals met een machinegeweer vliegtuigen neerschieten of op de zeppelin transmitters aanzetten. Maar veel verschil in gameplay is er niet. Je krachten worden ook enkel beter, maar niet bepaald anders. Ook de vijanden blijven over het algemeen hetzelfde zonder veel variatie.
Een vuist naar een vuurgevecht brengen
De game-ervaring is echter vrij verwarrend. Aan het begin denk je dat het een stealth-spel is waarbij je vanuit de bosjes aanvalt. De omgeving laat dit vaak niet toe, de stukjes hoog gras zijn omringd met stenen waardoor je in in het volle zicht moet blijven. Je kunt wel dingen met je krachten doen ontploffen om wat schade te maken. Regelmatig neemt het spel de keuze geheel uit je handen door uitdrukkelijk te zeggen dat de vijanden je al gezien hebben. Aangezien je enkel je vuisten kunt gebruiken in melee, is het de kunst om in de vijanden te springen, ze anderen te doen aanvallen, en andere te doen weglopen. Vervolgens zelf een vijand aan te vallen omdat je met slaan je stapmogelijkheid terug krijgt. En dan hetzelfde te doen. Dit wissel je af met een umbric-krachtduw om je vijanden te stunnen.
En dit terwijl al je vijanden je beschieten, een speer door je heen duwen, krachtvelden uitlokken en elkaar buffen. Door de keuze van soort krachten en de omgeving voelt het nooit aan alsof het spel echt weet waar het heen wil. Unknown 9: Awakening mist het gevoel van flow. Het is een aaneenreiging van gebeurtenissen zonder dat het voelt alsof de locaties je iets vertellen. Vooral de eerste bossfights zijn uiterst vreemd. Daarin bevecht je één persoon waardoor een deel van je krachten nutteloos zijn. Dit maakt het gevecht absoluut niet leuk, en moet je gewoon doorstaan. Over het algemeen is vechten eerder chaotisch en behalve het stappen geeft het niet echt voldoening. Soms zijn er ook golven van gevechten in kleine omgevingen. Daarvoor is Haroona eigenlijk niet echt geschikt, waardoor je wegloopt om te proberen te healen en dan enkele vuistslagen toe te dienen om dan weer te stappen.
Technische en visuele problemen
Er zijn enkele zware technische problemen, vooral in de tweede helft van de game. De frame drops waren zwaar. Af en toe waren gevechten slide shows omdat er zoveel frame drops waren. Zelfs in cutscenes waren er zware frame drops. Aangezien dit een linear spel op de PS5 is, is dat erg vreemd. Vooral omdat het in zo een zware mate was dat de review onderbroken is om het op een later punt af te werken. Omdat het niet altijd duidelijk is wanneer deze frame drops zullen plaatsvinden, want het is niet beperkt tot enkel gevechten, is het af en toe erg lastig spelen. Je wordt namelijk overvallen door deze issues en kunt een tijd niet vlot spelen en mist tegelijk ook delen van het verhaal.
Visueel zijn er af en toe mooie beelden, voornamelijk in het begin, wanneer Haroona nog in Kolkata in India is. Maar in cutscenes en close-ups van de characters mis je details en afwerking. Dit zorgt ervoor dat het soms moeilijk is om naar close ups van personages te kijken. Op sommige personages zie je wimpers die eruitzien alsof ze erop geplakt zijn. Dan is de focus fall-off is ook erg duidelijk, waarbij slechts een deel van het beeld in focus is. Alhoewel dit cinematisch gebruikt kan worden, is het hier zo sterk aanwezig dat het er eerder op lijkt dat het een work-around is voor problemen. Het spel ziet er algemeen uit alsof het 10 jaar geleden gemaakt is. Vooral de personages en hun outfits zien er gewoon niet goed uit. Zelfs cutscenes zijn niet afgewerkt en het lijkt er vaak op alsof texturen niet worden geladen.
Unknown of ongeliefd?
In Unknown 9: Awakening zijn het stappen, de Fold en de 9 onsterfelijken interessante ideeën. Er zijn media zoals een strip en serie verbonden aan deze wereld. Die verhalen zijn echter onafhankelijk van dit spel en delen enkel de wereld. Die wereld wordt hier onvoldoende gebruikt. Het speelt lineair, zonder veel diepgang of de implicaties van de thema’s waarnaar gehint wordt. Het gaat enkel over Reika vinden, en dit is de motivatie voor Haroona die weinig zegt over de 9 of onsterfelijkheid. Ook Reika’s achtergrond, die je uiteindelijk te weten komt, krijgt weinig ruimte en het spel eindigt zonder dat we te weten komen wat dit nu betekent. Wie waren die Sahin en waarom hebben ze gedaan wat ze deden? Haroona is daarnaast ook geen aangename protagoniste, maar bijt overal en altijd van zich af en kent vooral één woord: Reika!
De technische problemen op het einde van het spel zijn niet spelbrekend, maar ze kunnen er zeker toe leiden dat je de controller neerlegt en het spel nadien misschien niet meer begint. Omdat het leeg en visueel niet interessant is of er zelfs ronduit slecht uitziet, is er verder ook niet echt een reden om het te spelen. Het verhaal is er een van platgetreden paden, en de gevechten kunnen niet voldoende brengen om het de moeite te maken. Omdat er geen flow is en je vaak geforceerd wordt om op een bepaalde manier te spelen, is er erg weinig spelersvrijheid om creatief te zijn. Een gemiste kans dus want het maakt het spel niet echt leuk om te spelen. Het is zo’n 10 uur, iets langer als je alle collectibles wil halen, en voor 49,99 euro.
Meer weten over Unknown 9: Awakening en de achterliggende wereld? Dan kun je hier terecht.
Unknown 9: Awakening is te koop bij bol.com.
We ontvangen een kleine commissie als je iets koopt via onze partnerlinks.
Meer lezen over games? Dan kunnen deze titels je misschien interesseren:
- Dragon Ball: Sparking! Zero review – Blast from the past
- Horizon Zero Dawn Remastered review: niet 100% nodig, wel schitterend
- Necro Story review: atypische monster collector met een flinke dosis humor
- Star Wars Outlaws review: Outer Rim Crime Sim
- 5 games om lekker te griezelen deze Halloween
Unknown 9: Awakening brengt enkele interessante ideeën maar wordt tegengehouden door technische problemen en een ongeïnspireerd verhaal
Unknown 9: AwakeningRaak
- In vijanden stappen is cool
- Interessant overkoepelend verhaal
Braak
- Sommige stukken zijn een slide-show
- Visueel ongedetaileerd
- Niet zeker of het actie of stealth wil
- Maakt weinig gebruik van het achtergrondverhaal
- Veel herhaling en dezelfde vijanden