Lego Horizon Adventures heeft alvast goede timing mee. Slechts een paar weken uitkomen na Horizon Zero Dawn Remastered en een paar weken voor de cadeautjesmaand zorgt ervoor dat fans van de serie nog steeds in the mood zijn en dat menig schoentje, kous of inpakpapier dit spel misschien voor jong en oud zal bevatten. Is het een grote cadeautip? Op papier kan het al weinig verkeerd doen: de gekende Lego games-formule combineren met Lego. Robot. Dinosaurussen. Zijn ontwikkelaars Guerilla Games en Studio Gobo erin geslaagd deze binnenkopper succesvol af te leveren?
- Ontwikkelaar: Guerilla Games, Studio Gobo
- Uitgever: Sony Interactive Entertainment
- Release: 14 november 2024
- Platformen: pc, PS5, Switch
- Aantal spelers: 1-2
Reviewexemplaar op PS5 verkregen via uitgever
Lego Horizon Adventures had zoveel meer kunnen zijn
Om te beginnen: Lego Horizon Adventures is zeker een competent spel waarmee je je wel wat kan amuseren. Jammer genoeg slaat het de bal ook vaak mis. Het combineert het soms best zware, post-apocalyptische verhaal van Horizon zoals verwacht met de vertrouwde humoristische en eenvoudige aanpak van de Lego-games. Je moet dus niet bang zijn dat je kinderen te maken krijgen met de relatief ongelukkige jeugd van buitenstaander Aloy of dat er een schare jonge krijgers door vijandige sekteleden afgeslacht wordt. Bepaalde heel belangrijke punten, zoals de dood van een zeker personage, worden hier ook getoond, maar op veel minder erge (en zelfs relatief humoristische) wijze dan in het originele spel. In ruil daarvoor krijg je veel slapstick en humor, die jammer genoeg niet altijd een even groot schot in de roos zijn. De villains zijn eerder idioot geworden en Erends nieuwe (en enige) obsessie wordt ook wat overdreven. Dit zorgt ook voor een mood whiplash wanneer er wél iets serieus gebeurt of er een beetje emotie aan te pas moet komen. Dat was in voorbije Lego-games ook soms wel al het geval, maar nu valt het toch meer op dan ooit.
Het grote probleem met het verhaal van Lego Horizon Adventures is misschien dat ze het allemaal wat té eenvoudig hebben willen maken. In plaats van alles stukje bij beetje te vertellen, leer je al heel snel wat er nu zovele jaren geleden met de wereld gebeurd is. De rest van het verhaal is componenten verzamelen om een wapen te kunnen bouwen om de Veiled Shadow (HADES wordt nooit bij naam genoemd) tegen te houden. Ook de geschiedenis van het hele Zero Dawn-project wordt trouwens zo goed als niet vermeld, terwijl dat het beste deel van het verhaal van het originele spel was. Een te betreuren keuze. Als Lego Star Wars, The Lord of the Rings of Harry Potter hun respectievelijke verhalen kunnen volgen en de gepaste emotionele toon kunnen verbinden met humor, waarom kan het hier dan niet?
Je bezoekt wel vier verschillende gebieden, zoals een jungle of een besneeuwde berg, maar het zijn op een paar uitzonderingen na niet de gekende locaties. Ja, de gebieden nemen je deels mee naar de sfeer van Horizon met kapotte gebouwen die door de natuur opnieuw zijn veroverd, maar ze voelen veel te repetitief aan. Je kan nochtans gerust genoeg levels met unieke locaties of momenten verzinnen, en zelfs de indeling van dit spel in vier gebieden houden. De jeugd van Aloy (wanneer ze haar Focus ontdekt bijvoorbeeld), de Sacred Lands, de Proving, samen met Varl en Sona het kamp van de sekteleden aanvallen, trekken naar Meridian, rondlopen in Meridian, minstens één cauldron, minstens één level waarbij je een oude Zero Dawn-basis onderzoekt, het kamp van de sekte in de jungle, misschien een paar levels die side quests waren in het originele spel, de verdediging van Meridian, de Spire… Ideeën genoeg om zeker 18 levels te vullen in plaats van in dezelfde aanvoelende zones in elk gebied te moeten rondlopen. En dan zeggen we nog niets over The Frozen Wilds, dat je hier ook eenvoudig in zou kunnen passen. Jammer genoeg komt er maar bitter weinig (maar gelukkig niet niets) van wat we hier vermeld hebben duidelijk voor in dit spel.
Geen traditionele verzamelwoede, wel versieringen
Dat past in de filosofie van heel Lego Horizon Adventures waarbij de focus meer ligt op de (goede!) combat dan op duidelijk afgescheiden levels, verzamelwoede of interessante herspeelbaarheid. Als je Lego-game zegt, denk je immers niet enkel aan humor, maar ook aan een bijzonder groot aantal speelbare personages met verschillende krachten die je moet aanwenden om bij het herspelen van de levels op zoek te gaan naar extra studs en stukjes van verborgen collectibles, met tussen de levels door een HUB-wereld waarin je van je verzamelingen kan genieten. Denk aan vol genot alle nagemaakte locaties bekijken terwijl je urenlang rondloopt in heel Middle Earth, Hogwarts of zelfs het volledige Star Wars-universum bezoekt. Niet dus. Het is allemaal gestroomlijnd in dit spel, maar jammer genoeg te veel. Er is in Lego Horizon Adventures een HUB, Mother’s Heart, maar dit veel te groot uitgepakt dorp is alles wat je krijgt en stelt teleur. De focus ligt op het kopen van nieuwe outfits en het versieren van deze locatie met extra gebouwen of voorwerpen uit zowel Horizon, Lego City of Ninjago, en dat is het dan ook. Op zich niet slecht en soms amusant, maar het had zoveel meer kunnen zijn.
Dat versieren heeft een gameplay-reden. In Mother’s Heart krijg je verschillende kleine opdrachten die je gouden Lego-stenen kunnen opleveren. Hoe meer gouden stenen, hoe meer nieuwe gebouwen of outfits je kan kopen én hoe meer upgrades je je kan aanschaffen voor alle speelbare personages. Die opdrachten zijn acties die je in Mother’s Heart zelf moet uitvoeren (zoals een tuintje plaatsen en dan de planten water geven) of die je in de levels moet voltooien (zoals in een bepaalde outfit een aantal vijanden doden met vuuraanvallen). Als je dit tijdens het verhaal constant doet, heb je wel altijd doelen, maar kan het ook zijn dat je in het midden van een belangrijk moment zit met een idiote outfit aan.
Welke levels?
Deze opdrachten voltooien is zo goed als de enige gameplay-reden om een zone helemaal op het einde dan weer te herspelen of de optionele (en heel leuke) apex hunts te doen. Er zijn namelijk geen echte geheimen verborgen in de levels omdat je die levels niet kan herspelen en omdat het eigenlijk gewoon zones van één groot gebied zijn. De enige puzzel die je kan vinden, is dat sommige muren met vuur moeten worden aangevallen. Wanneer je dat doet of wanneer je wat zilveren nopjes volgt in plaats van de gouden studs te volgen doorheen een zone, krijg je een kist met extra studs of tijdelijke wapens of gadgets. Zo is elke zone opgebouwd met een beetje lopen of klimmen, afgewisseld met een grote open ruimte waar je een aantal vijanden moet bevechten. Geen echte puzzels, niet veel variatie. Enkel de cauldrons tonen wat had kunnen zijn. Daarin krijg je wél interessantere platformuitdagingen, afgewisseld met vijanden en op het einde een baasgevecht.
Het is dan ook echt jammer dat je niet gewoon kan kiezen om enkel bepaalde levels, cauldrons of boss battles te herspelen. Je krijgt immers per zone vier apex hunts, waarbij je bijna altijd enkel meteen een boss battle hebt (soms is het een cauldron). Wanneer je deze voltooid hebt, zijn ze niet meer te herspelen (je kan echter wel een hunt herspelen zolang je de volgende niet vrijgespeeld hebt). Je kan die bazen opnieuw bevechten, maar enkel als je op expeditie gaat. Dan moet je een aantal willekeurige stukken van een gebied herspelen, alweer afgewisseld met gevechten en een baasgevecht op het einde. Of je dan een cauldron tegenkomt of niet en welke baas je op het einde krijgt, hangt af van welke zone je gekregen hebt in je gebied. Wanneer je dan een nieuwe expeditie wil beginnen om optionele uitdagingen te doen of om je personages tot max level te grinden, moet je trouwens – er is geel level of zone select – telkens eerst een groot stuk van Mother’s Heart doorlopen, wat ook kan tegensteken. Als je een stukje van het verhaal opnieuw zou willen bekijken, moet je een new game beginnen (of naar YouTube gaan).
Lego Horizon Adventures heeft toffe gevechten
Eventjes negatief genoeg geweest, tijd voor wat welverdiende lof. De combat in Lego Horizon Adventures is fijn en doet echt aan het originele spel denken. Je begint met enkel Aloy, maar al snel krijg je de andere drie personages. Elk personage heeft zijn of haar eigen wapen en moveset. Je kiest bij het begin van een zone met wie je wil spelen, en kan dat dan niet meer veranderen, wat ook wel even slikken is. Aloy gebruikt enkel haar boog (dus niet haar speer!), Varl gooit zijn speer, Teersa (ja, de oude matriarch!) gooit bommen en Erend is de enige die met zijn hamer in melee kan aanvallen. Je hebt een gewone aanval, maar bij de meeste personages is het beter om (constant) je charge attack te doen. Het is heel fijn, maar omdat je zoveel charge attacks moet doen en ook vaak ranged werkt, missen we een knop om aanvallen te ontwijken. Daarnaast kan je ook speciale maar een beperkt aantal keer te gebruiken wapens of gadgets vinden, zoals een vuurboog (of -bom, -speer, -hamer) of een drone die vijanden automatisch aanvalt.
Hiermee schiet of sla je dan op de cultisten en uiteraard ook op de Machines. Deze Lego. Robot. Dinosaurussen. blijven nog steeds het hoogtepunt van de hele ervaring. Wie het hoofdspel kent, zal dan ook bepaalde moves van hen in dit spel herkennen. Een Broadhead probeert je bijvoorbeeld te rammen, een Stalker kan onzichtbaar worden, een Shell-Walker heeft een schild, en nog veel meer. Net zoals in het spel hebben ze ook zwakke plekken die je naargelang je positie kan raken. Hen bevechten blijft leuk, hoewel het jammer is dat je wel verschillende elementen in je speciale wapens hebt, maar dat elke vijand even zwak is voor elk element (en de elementen dus eerder damage boosts zijn dan een echte tactische beslissing).
Prachtig, indrukwekkend en vrolijk
Ook al stellen de omgevingen qua level design wat teleur, ze zien er wel heel goed uit en nemen je zoals gezegd helemaal mee naar de sfeer van Horizon. Je kan zelfs kiezen in dit Lego-spel of je voor quality- of performance-mode gaat, hoewel dit eigenlijk helemaal niet nodig is. Hoewel het jammer is dat de verschillende character skins je geen gameplay-mogelijkheden geven, zien ze er wel goed uit (wel nogal blinkend of reflecterend in cutscenes) en heb je grote keuze. De gebieden zijn mooi, de animaties zijn vlot en vooral de Machines zien er indrukwekkend uit. Je krijgt dan ook een mooi aantal van deze mechanische wonders. Enkel de iconische Ravager en Stormbird missen we (je kan bijvoorbeeld wel gebouwen in Mother’s Heart een Stormbird-versiering geven). Is heel het spel reclame voor een nieuwe reeks fysieke Horizon-sets? Nee, maar we zouden er niet rouwig om zijn om naast onze Tallneck (en kleine Watcher) een indrukwekkende Thunderjaw te kunnen zetten. Intussen is er trouwens al nieuwe een Lego-set aangekondigd met Aloy, Varl, een Shell-Walker en een Sawtooth, die vanaf maart 2025 zou uitkomen.
De belangrijkste voice actors (op die van Teersa na) hernemen ook hun rollen voor deze vrolijkere versie van Horizon. De soms zware dialogen uit het hoofdspel zijn nu even achterwege gelaten, dus amuseren Ashly Burch (Aloy en Elisabeth), JB Blanc (Rost en de verteller), John Macmillan (Varl) en John Hopkins (Erend) zich duidelijk kostelijk met het feit dat hun personages in dit spel vaak minder serieus mogen klinken. Tim Russ (Tuvok uit Star Trek Voyager) heeft de rol van Sylens overgenomen van wijlen Lance Reddick, maar zijn stem kan jammer genoeg niet tippen aan de diepe, zalige stem van zijn voorganger. In dit spel is het niet zo erg, omdat de meeste dialogen grappig bedoeld zijn, maar benieuwd of Russ ook deze rol zal krijgen in Horizon 3 en hoe hij het er dan vanaf zal afbrengen.
Lego Horizon Adventures is te koop bij bol.com.
Zin in de volgende fysieke Lego Horizon-set?
We ontvangen een kleine commissie als je iets koopt via onze partnerlinks.
.
Geïnteresseerd in Horizon of in Lego?
- Horizon Zero Dawn Remastered was niet echt nodig, maar is wel een schitterende ervaring.
- Burning Shores was een goede DLC voor Forbidden West, maar bracht niet zoveel vernieuwingen.
- Voor wie in Lego Horizon Adventures het verhaal maar povertjes vind, leggen wij het volledige verhaal van het originele Zero Dawn en DLC The Frozen Wilds helemaal uit. Opgelet voor Spoilers!
- Lego Brawls is een toegankelijke knokker.
- Lego DC Super Villains maakt het leuk om stout te zijn.
- Lego The Incredibles is voorspelbaar maar charmant.
Onvervuld potentieel
Lego Horizon AdventuresRaak
- De Machines zijn zeer goed gedaan en laten ons hopen op meer fysieke sets
- Leuke gevechten en cauldrons
- De gebieden zijn prachtig en de animaties vlot
- De voice actors amuseren zich duidelijk
Braak
- Het verhaal is wat te eenvoudig gemaakt
- Bijna geen echte levels met iconische momenten of locaties, bijna enkel steeds dezelfde zones
- Geen echte puzzels of verborgen collectibles
- Veel minder herspeelbaar dan de vorige Lego-games, zelfs met mini-opdrachten
- De HUB in een Ninjago-dorp veranderen is minder interessant dan de makers dachten