Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Onze 20 aanraders voor Film Fest Gent 2024

Het is weer tijd voor de jaarlijkse hoogmis van de cinema in Gent: Film Fest Gent. Wij geven je alvast onze aanraders mee.

De korte inhouden zijn overgenomen van filmfestival.be. Als je op de titel klikt, ga je rechtstreeks naar de bijpassende pagina.

Film fest gent 2024
© Paradiso Filmed Entertainment NV

A Different Man

Plot: In Aaron Schimbergs verraderlijke doppelgängerverhaal lijdt een New Yorkse acteur met neurofibromatose – een ziekte die zijn gelaat bedekt met gezwellen – letterlijk en figuurlijk gezichtsverlies. De introverte Edward woont in een schimmelig appartement, wordt door zijn aandoening meer aangestaard dan hem lief is en mag enkel opdraven in belerende reclamespots. Tot hij dankzij een radicale medische procedure verandert in bink Sebastian Stan en kans maakt op de rol van zijn leven – om dan voorbijgestreefd te worden door een zelfverzekerde, charmante Brit met precies dezelfde afwijking die Edward tenietdeed.

Waarom zien: Het is geen geheim dat bepaalde leden van de redactie fan zijn van Sebastian Stan, dus dat is alvast een reden. Een andere is omdat deze film een lans kan breken voor representatie. In het verleden werden acteurs met een beperking als die van Adam Pearson vaak alleen gecast voor een schokeffect in plaats van de mens er achter. A Different Man brengt daar verandering in.

© The Walt Disney Company Benelux / Searchlight Pictures

A Real Pain

Plot: Twee jaar na zijn debuut als regisseur heeft acteur Jesse Eisenberg met A Real Pain al een nieuwe film klaar. En ditmaal speelt hij er zelf in mee, als David, een van twee Amerikaanse neven met joodse roots die naar Polen reizen op zoek naar de wortels van hun na de Holocaust uit Europa geëmigreerde grootmoeder. David is een personage zoals Eisenberg ze graag speelt: een neurotische controlefreak. Zijn neef Benji (Kieran Culkin uit Succession) is diens tegenpool: een extraverte flapuit. In de loop van deze aandoenlijke roadmovie groeien ze naar elkaar toe, maar graven ze ook dieper in zichzelf.

Waarom zien: Ook van Jesse Eisenberg zijn we eigenlijk altijd fan, en ook Kieran Culkin die komedie doet, herinnert ons aan cultklassieker Scott Pilgrim vs. The World. Het onderwerp lijkt zwaar maar toch is er blijkbaar ook ruimte voor humor, waarbij we dan ook een soort odd couple-energie verwachten. Eisenberg schreef het script ook zelf en kreeg daarvoor een prijs op het filmfestival van Sundance. Daarnaast doet de aanwezigheid van producers als Emma Stone en haar echtgenoot Dave McCary toch ook goeie dingen vermoeden.

Film fest gent 2024
© Sony Pictures Releasing Films

Anora

Plot: Anora, een flirterige sekswerker uit Brooklyn met het vetst mogelijke accent, en de Russische nepobaby eerste klas Vanya trouwen in Vegas tijdens een weekendje vol ketamine, nadat hij haar voor veel geld had voorgesteld om een weekje zijn vriendin te spelen. Een strak plan lijkt het niet, zeker niet wanneer Vanya’s razende ouders enkele boeven uitsturen om hun zoon de les te spellen.

Waarom zien: Sekswerk is nog steeds een taboe maar laat Sean Baker net vaak afrekenen met taboes zoals in Tangerine, The Florida Project of Red Rocket. Daarnaast is hoofdrolspeelster Mikey Madison een rijzende ster na rollen in Once Upon a Time in Hollywood en Scream. De grootste reden is misschien nog dat de film de Palme d’Or won op het filmfestival van Cannes, wat meteen voor een streepje voor zorgt.

© Cinéart

Bird

Plot: De twaalfjarige Bailey woont samen met haar vader (Barry Keoghan) en oudere broer in een kraakpand in een stadje in Zuidoost-Engeland. Haar pa laat haar weten dat hij komende zaterdag gaat trouwen. De volgende, zomerse dagen zal hij – in tegenstelling tot de meeste bruidegommen – zich vooral bezighouden met z’n zoektocht naar drugs. Intussen maakt Bailey kennis met een aparte figuur die ze in een veld ontmoet, de mysterieuze Bird (Franz Rogowski). Er ontstaat een band tussen beiden en dat helpt Bailey bij de confrontatie met haar jongere broers en zussen die verblijven bij haar moeder, wier vriend synoniem is voor onheil.

Waarom zien: De meest recente projecten van de Britse Andrea Arnold, serie Big Little Lies en films American Honey en Cow, konden ons meer dan bekoren en tonen aan dat ze van veel markten thuis is. Bird lijkt meer aan te sluiten bij de indieroots van American Honey, met een intrigerend plot. Maar ook de cast met Barry Keoghan en Franz Rogowski van Great Freedom spreekt ons aan.

Film fest gent 2024
© Apple Benelux BV

Blitz

Plot: Tijdens massale luchtaanvallen van nazi-Duitsland op het Verenigd Koninkrijk, doet een moeder (Saoirse Ronan) uit de arbeidersklasse van Londen er alles aan om haar zoontje te vinden.

Waarom zien: Steve McQueen maakte in 2020 de uitstekende anthalogiereeks Small Axe en in 2018 alweer het uitstekende Widows. McQueen nam dus z’n tijd om een nieuw fictieproject te maken met Blitz, waarmee hij de Londense families tijdens de Tweede Wereldoorlog wil eren. Hij schreef het script ook zelf en dat is altijd veelbelovend. En met onder andere Harris Dickinson en Saoirse Ronan in de cast en Hans Zimmer als componist kan het al bijna niet meer stuk. De film is bovendien nog maar weinig vertoond want de wereldpremière staat gepland op het BFI London Film Festival op 9 oktober.

© Paradiso Filmed Entertainment NV

BXL

Plot: Wat als je dromen groter zijn dan de verwachtingen die anderen hebben? Het debuut van schrijver/danser/filmmaker Ish Ait Hamou en zijn broer Monir toont twee broers die hiermee worstelen. Terwijl de oudere broer de kans krijgt om zijn vechtsportcarrière in de VS voort te zetten en zijn leven als fabrieksarbeider in Brussel even achter zich te laten, kampt de jongste met de verwachtingen en druk van zijn omgeving.

Waarom zien: Een Belgische film willen we altijd zien. Bovendien zijn we benieuwd wat de broers Ait Hamou met hun debuut doen. Het verhaal zal ook vast iets te zeggen hebben over familiedynamiek maar ook immigratie, en dat allemaal in onze eigen hoofdstad.

Film fest gent 2024
© Omnes Films

Christmas Eve In Miller’s Point

Plot: De kijker is uitgenodigd in huisnummer 99 ergens in Long Island voor een kerstfeestje bij een Italo-Amerikaanse familie, waar gezellige chaos welig tiert wanneer vier generaties samenkomen onder één dak. Zonder een noemenswaardig plot – behalve dan het narratieve draadje over de verkoop van het ouderlijke huis – freewheelt Taormina’s hypnotische film doorheen herkenbare dan wel bizarre situaties met in het hart ervan een moeder-dochterrelatie.

Waarom zien: Na vorig jaar verwend te zijn met The Holdovers hadden we niet verwacht om nog een kerstfilm te krijgen op FFG. Maar wij zijn fan van het genre en dus zeer benieuwd of deze even hoog zal scoren. Met acteurs als Michael Cera en Elsie Fischer belooft dat al veel goeds, maar ook twee nieuwkomers zijn intrigerend: Francesca Scorsese en Sawyer Spielberg. Jawel, de kinderen van.

© The Searchers

Conclave

Plot: Wanneer de paus overlijdt, verzamelen kardinalen van over de hele wereld zich voor de geheime verkiezing van een nieuwe pontifex. Ralph Fiennes schittert als kardinaal Lawrence, die in volle geloofscrisis deze delicate procedure moet leiden. Terwijl de verkiezing vordert, komen de persoonlijke ambities van de kardinalen steeds duidelijker naar voren.

Waarom zien: Edward Berger, van All Quiet on the Western Front, heeft na z’n Oscarwinnaar al een nieuwe film klaar die er minstens even interessant uitziet. Peter Straughan schreef al eens een heel straf script met Tinker Tailor Soldier Spy (de eerste FFG-film van sommige redactieleden!) en doet dat hier blijkbaar opnieuw. De setting spreekt al tot de verbeelding en daarnaast is de cast dan nog eens geweldig straf met onder andere Ralph Fiennes, Stanley Tucci, John Lithgow en Isabella Rossellini.

Film fest gent 2024
© Quetzalcoatl

De Laatste Joodse Zomer

Plot: In de zomer van 1942 werkten de Antwerpse autoriteiten samen met de Duitse bezetters om meer dan 10.000 Joden op te pakken en te deporteren. Slechts 500 van hen zouden na de oorlog terugkeren. Deze zwarte bladzijde in de Antwerpse geschiedenis is lang verzwegen, maar nu brengt een groep zesdejaars van een superdiverse school dit pijnlijke verleden onder de aandacht. Ze ontmoeten nabestaanden van zowel de Joodse slachtoffers als van de betrokken politieagenten. Voor deze jongeren is het verleden misschien niet hun eigen geschiedenis, maar het is wel een historie die hen beïnvloedt.

Waarom zien: Als het over de bezetting van ons land gaat, durven we nog te vaak het aandeel van Belgen niet onder ogen te zien. Reeksen als Kinderen van de collaboratie brachten daar verandering in, en deze documentaire zet diezelfde lijn verder. Wat het nog interessanter maakt, is dat jongeren hier het voortouw nemen.

© Paradiso Filmed Entertainment NV

Julie Zwijgt

Plot: Als toptennister in wording breekt ze regelmatig door de opslag van haar tegenstanders, maar Julie – de chouchou van de academie – weigert hetzelfde te doen met haar stilte wanneer haar coach wordt geschorst voor vermeend misbruik. Voor Julie is stilzwijgen geen teken van zwakte, maar een keuze om op haar eigen tempo en voorwaarden een pad voorwaarts te effenen.

Waarom zien: Deze Vlaamse film is meteen onze Oscarinzending voor dit jaar. Heel straf voor het regiedebuut van Leonardo Van Dijl. De film won ook al twee prijzen in Cannes en werd bovendien mee geproduceerd door tennisster Naomi Osaka. Daarnaast is het standpunt best uniek omdat het een andere kant van grensoverschrijdend gedrag toont.

Film fest gent 2024
© O’Brother Distribution

Maldoror

Plot: In 1995 houdt de verontrustende verdwijning van twee jonge meisjes de Belgische bevolking in de greep. De idealistische, zij het licht ontvlambare, gendarme Paul Chartier wordt ingeschakeld voor een geheime bewakingsoperatie genaamd ‘Maldoror’ om een verdachte en zijn handlangers in de gaten te houden. Wanneer het politie- en rechtssysteem hem in de steek laat, besluit Paul op zijn eentje de jacht verder te zetten. Gaandeweg vervormt toewijding tot obsessie. Naast z’n morele kompas komt daarmee ook Pauls kersverse huwelijk zwaar onder druk te staan.

Waarom zien: Opnieuw een Belgische film in het programma en eentje die een wel wat gewaagde aanpak neemt. Als je de korte inhoud leest, lijkt het dan ook geïnspireerd op de zaak-Dutroux. Blijkbaar is dit het begin van een “drieluik dat erop gebrand is de donkerste kanten van de Belgische geschiedenis recht in de ogen te kijken”. Het kan dus een confronterende film zijn, maar dat kan ook goed uitpakken.

© Lumière

Milano

Plot: In haar fictiedebuut focust de Gentse filmmaakster Christina Vandekerckhove op Alain (Matteo Simoni), een alleenstaande vader die zijn dove zoon Milano (nieuwkomer Basil Wheatley) opvoedt in een sociale woonwijk. Terwijl Alain er alles aan doet om een beter leven te creëren voor zijn elfjarige zoon, komt hun relatie onder druk te staan wanneer Milano zijn biologische moeder wil ontmoeten en steun zoekt bij een vermogende buurvrouw.

Waarom zien: Dat het een Vlaamse film is, is al reden nummer 1. Daarnaast schreef Christina Vandekerckhove het script zelf en met al haar ervaring met documentaires belooft dat veel goeds. En Matteo Simoni zien we ook altijd graag acteren, natuurlijk.

Film fest gent 2024
© Cherry Pickers Filmdistributie

No Other Land

Plot: Vijf jaar terug ontmoette de Palestijnse activist-journalist Basel Adra de Israëlische onderzoeksjournalist Yuval Abraham. Basel vecht al sinds zijn kindertijd tegen de graduele verdrijving en vernietiging van zijn gemeenschap in Masafer Yatta in het zuiden van de Westelijke Jordaanoever. Yuval steunt hem in zijn strijd tegen de bezetter en de twee zijn vrienden, ondanks de druk die de grote ongelijkheid op hen uitoefent. Uit hun ontmoeting ontstond No Other Land, gemaakt met fotograaf-mensenrechtenverdediger Hamdan Ballal en filmmaker Rachel Szor. De afgelopen twintig jaar verzamelden Basels familie en buren een enorm archief aan eigen videomateriaal. Die beelden worden hier vervlochten met wat het collectief filmde van 2019 tot 2023.

Waarom zien: Deze film kan om overduidelijke redenen niet actueler zijn. Het zal ongetwijdeld hard zijn om naar te kijken, maar dat is geen reden om het niet te doen, want je kan nooit genoeg context hebben over wat de Palestijnen overkomt.

© The Searchers

Presence

Plot: Begeleid door licht dreigende pianomuziek, besnuffelt de camera elk hoekje van een leegstaand huis. Sommige plekken gunt hij een iets grondigere blik. Meteen bekruipt je een gevoel van onbehagen. Een gezin komt in het huis wonen en tienerdochter Chloe merkt als eerste een geheimzinnige aanwezigheid op, door wiens ogen we het reilen en zeilen van de familie volgen.

Waarom zien: Steven Soderbergh. Meer moet je aan sommigen niet zeggen maar we doen het toch. Wij kunnen altijd een horrorfilm smaken, en een haunted house-film door Soderbergh lijkt een goed vooruitzicht. Vooral als ook Lucy Liu in de cast zit.

Film fest gent 2024
© Kinepolis Film Distribution

Small Things Like These

Plot: Ierland, 1985. Kerstmis staat voor deur. Zoals steeds is kolenhandelaar Bill Furlong (Oscarwinnaar Cillian Murphy) vroeg uit de veren om zijn klanten te voorzien voor de winter. Samen met zijn vrouw en vijf dochters leidt Bill een bescheiden leven. Zijn rustige bestaan wordt verstoord als hij op een geheim stoot in het plaatselijke klooster, geleid door Sister Mary (Emily Watson). Deze ontdekking plaatst hem in een moeilijk parket en dwingt hem te luisteren naar het oorverdovende stilzwijgen van een stadje dat gebukt gaat onder de verstikkende invloed van de katholieke kerk.

Waarom zien: Tim Mielants lijkt keer op keer te bevestigen, zeker ook na z’n recentste film Wil. Nu werkt hij na Peaky Blinders terug samen met Cillian Murphy om de zogenaamde Magdalene Laundries opnieuw onder de aandacht te brengen. Wij waren vorig jaar al onder de indruk van The Woman In The Wall over hetzelfde thema en hopen hier minstens evenveel kwaliteit en een delicate hand te zien, met topperformances van Murphy en Watson.

© The Searchers

The Apprentice

Plot: Sebastian Stan kruipt in de pre-oranje getinte huid van een jonge Donald Trump voor The Apprentice, genoemd naar het spelprogramma dat Trump presenteerde vóór zijn politieke carrière. De film volgt hem tijdens zijn opmars als vastgoedzakenman in het New York van de jaren ’70 en ’80. In welke mate werd hij gevormd door de alom omstreden en meedogenloze advocaat en fixer Roy Cohn (een kolfje naar de hand van Succession-acteur Jeremy Strong)?

Waarom zien: Trump, ik hoop alleszins dat we er de volgende 4 jaar niet weer mee opgescheept zitten. Maar ik weet bijzonder weinig over hoe hij eigenlijk zo geworden is. Sebastian Stan maakt al even goeie keuzes qua projecten en datzelfde geldt voor Ali Abbasi, die twee jaar geleden Holy Spider maakte. We verwachten dus geen ophemeling of vergoelijking maar verder laten we het op ons afkomen.

Film fest gent 2024
© Cinéart

The Outrun

Plot: “Ik wil gewoon dat je me opsluit!” schreeuwt de alcoholverslaafde Rona in The Outrun, wanhopig op zoek naar een vluchtheuvel. De weg naar herstel is hard, de weg naar haar ouderlijke huis in de stormachtige Orkneyeilanden evenzeer. Lukt het de Schotse er uit te waaien? Windvlaag na windvlaag snijdt haar aangrijpende verhaal zelfs door het dikste vel. Bang om te verdrinken op het droge, vindt Rona troost in de mythe van de selkie, een van gedaante veranderend zeewezen dat niet aan land kan aarden.

Waarom zien: Opnieuw Saoirse Ronan, die nu al getipt wordt voor een Oscarnominatie voor deze film. De hype begon eigenlijk al op Sundance in januari en groeit onverminderd verder. Het lijkt ook alsof we onze zakdoeken zullen moeten meenemen.

© Alternative Films S.A.

The Room Next Door

Plot: Dit emotionele euthanasiedrama gaat over Martha (Tilda Swinton), een voormalige oorlogsverslaggever die geconfronteerd wordt met terminale baarmoederhalskanker. In haar laatste levensfase besluit ze weer contact te zoeken met Ingrid (Julianne Moore), een oud-collega uit haar tijd als verslaggever. Wat volgt is een melancholische hereniging in een modernistisch huis in New York, waar beide vrouwen de grenzen van vriendschap, verlies en verzoening verkennen.

Waarom zien: Opnieuw een zwaar onderwerp maar blijkbaar zo indrukwekkend dat Pedro Almodovar er de Gouden Leeuw mee won in Venetië. Het is trouwens zijn Engelstalig debuut en daarvoor wist hij ook twee klasseactrices te strikken.

Film fest gent 2024
© Cinéart

The Substance

Plot: Aerobicsster op retour Elisabeth Sparkle (comeback-glansrol van Demi Moore) krijgt een geheim wondermiddel aangeboden om tijdelijk “een betere versie” van zichzelf te creëren, zijnde “jonger, mooier, perfecter”. Wat volgt is een pompende body horror-parabel over de beperkte houdbaarheidsdatum van vrouwelijke schoonheid in Hollywood.

Waarom zien: We hoorden Demi Moore er onlangs over vertellen bij Graham Norton en daar had ze al moeite om de film te beschrijven. Daarnaast had ze het ook over de vele liters bloed die ze op de set hadden, want we hoorden ook de term bodyhorror al vallen. Haar performance blijkt ook al hoge ogen te gooien en dat alles is al meer dan genoeg om ons nieuwsgierig te maken.

© Kinepolis Film Distribution

Waarom Wettelen

Plot: In de absurde komedie Waarom Wettelen stappen we mee met een vreemd allegaartje mensen achter een lijkwagen op weg naar een onbekend Vlaams dorp.

Waarom zien: De combinatie van Vlaamse film en absurde komedie hebben we nog niet zoveel gezien. Daarbij komt nog dat dit het regiedebuut is van auteur Dimitri Verhulst, die dus ook het script schreef.

De volledige planning van Film Fest Gent is te vinden op www.filmfestival.be.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikels