Final Cut review: de nieuwe Charles Burns

September is een drukke stripmaand aan het worden. Eerst was daar de nieuwe Hanco Kolk. Deze werd aangevuld door de adapatie van Lord of the Flies door Aimee de Jongh. En nu? Nu is daar Charles Burns die met een nieuwe klepper komt die luistert naar de naam Final Cut.

Charles Burns is een kleurrijke eend in de stripbijt. De bijna 69-jarige stripmaker brak begin jaren 80 door in het eclectische blad Raw. Het magazine waarmee Art Spiegelman en Francoise Mouly een collectie van wereldstrips loslieten op een nietsvermoedend Amerikaans publiek, dat tot die tijd vooral gewend was aan superhelden en pulp in zijn stripverhalen.

Op de grotere Franse stripfestivals is Burns een graag geziene gast. Omdat hij zijn aandacht verdeelt tussen commercieel en vrij werk kan het soms even duren voordat er een nieuwe strip van hem verschijnt. De Kuifje-pastiche die in 2016 werd gebundeld in Last Look is voor veel lezers nog altijd zijn meest recente werk. Waarmee ze Dédales over het hoofd zagen, dat eerst in Frankrijk verscheen. En dat project wordt nu verzameld in deze bundel.

Genoeg over zijn carrière. Tijd om af te dalen in Final Cut.

Laten we een film maken

Brian en Jimmy zijn al vrienden sinds hun jeugd. Ze mochten graag films maken met een oude 8mm-camera. Inmiddels zijn ze jonge studenten en ze besluiten om, als eerbetoon aan die tijd, met een paar van hun vrienden de natuur in te trekken en een film te maken met Brians oude 8mm-camera. Het wordt een hommage aan zijn favoriete film Invasion of the Bodysnatchers.

final cut
©Pantheon Books

Brian is ook enigzins verkikkerd op Laurie die op haar beurt ook niet onberoerd wordt gelaten door Brian. Een film is dan het ultieme vehikel voor hem om, zonder veel extra moeite, contact te maken met de roodharige schone die hem een gevoel van lente bezorgt in al zijn instrumenten.

Natuurlijk is dit geen gewone standaardromance vol bronstige tieners. Het is ingewikkelder.

Charles Burns doet het toch maar weer

Burns gaat natuurlijk al ruim 40 jaar mee als stripmaker. Je kunt er op vertrouwen dat hij zijn typische Burnsiaanse sfeer van vervreemding en mysterie weer probleemloos weet op te roepen. Zijn platen zijn ook weer heerlijk strak geïnkt. Kijk eens naar dat haar van Laurie! Het is misschien niet meer vernieuwend maar de grafische klasse druipt er wel vanaf.

Tot ongeveer de helft van dit boek kabbelt het verhaal voort en bekruipt je het gevoel dat je een aflevering van een tv-serie op papier hebt gekocht. Dan gebruikt Charles Burns de favoriete film van Brian als een mooie metafoor en gaat zijn trukendoos open. Hij speelt met het idee van de waarneming van de realiteit en hoe je lichaam kan zijn overgenomen door de ideetjes en principes van een ander.

En dan wordt Final Cut ineens een graphic novel met een bite!

Een serieuze striplezer heeft eigenlijk geen enkele reden om Final Cut niet op zijn minst in te kijken.

Bekijk de trailer hier