agatha all along review (1)

Agatha All Along review: spooky season goed ingezet

Drie jaar na haar debuut in WandaVision krijgt de schurk uit de serie, de heks Agatha Harkness, nu haar eigen serie. De eerste afleveringen beloven een mysterieuze zoektocht naar magie, zelfinzicht en misschien ook vriendschap. Ideaal om de herfst in te duiken.

Afleveringen gezien: 3/9

Agnes of Easttown Westview

Kleine recap: In WandaVision had Agatha Harkness (Kathryn Hahn) het gemunt op Wanda Maximoff. Haar immense kracht was aanlokkelijk voor een heks als Agatha, die ze wou afnemen om zichzelf te versterken. Jammer genoeg voor haar wekte het gevecht met de sterkste Avenger een nog grotere kracht op bij Wanda, die toen écht de Scarlet Witch werd. Na haar nederlaag werd Agatha alleen opgesloten in een nieuwe vloek in het stadje Westview. Wil je het volledige verhaal nog eens, lees dan de spoilerbijbel van WandaVision.

Als je de popcultuur wat gevolgd hebt, besef je al binnen een paar minuten dat Agatha All Along begint met hetzelfde opzet als WandaVision. Agatha is rechercheur en wordt naar de plaats delict van een moord geroepen. De setting, kleren, dialogen: het is een liefdevolle persiflage van de geweldige HBO-serie Mare of Easttown met Kate Winslet. Alleen lijkt het slachtoffer verdacht veel op Wanda en hoe zij aan haar einde kwam in Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Dat beseft Agatha niet, en ze gaat op onderzoek.

Er duiken steeds meer aanwijzingen op dat er iets niet klopt: nog meer verwijzingen naar Doctor Strange, de Darkhold, en Agatha’s verleden. Een ‘collega van de FBI’ blijkt Rio Vadal, een heks uit Agatha’s verleden (Aubrey Plaza). Zij vraagt haar of ze zichzelf echt als rechercheur ziet. Toch houdt Agatha koppig vast aan haar wanen, tot een tiener (Joe Locke, Heartstopper) bij haar inbreekt en haar uiteindelijk uit de vloek haalt. Agatha beseft dat ze al drie jaar letterlijk en figuurlijk machteloos is, en daar wil ze een einde aan maken.

agatha kathryn
© Marvel Studios

Samen onderweg

Om weer haar oude zelf te worden, wil Agatha de mythische “witches’ road” bewandelen, want aan het einde wacht wat je maar wil. Alleen kan ze dat niet alleen, maar moet het met een groep, een coven waarin elke heks een andere specialiteit of gave heeft. En dus verzamelt Agatha oude bekenden en nieuwe heksen om op pad te gaan. Gezamenlijke verledens, eigen problemen en spanningen — het wordt geen zondagse wandeling op de witches’ road. Zeker niet omdat je alleen het einde bereikt als je een aantal beproevingen doorstaat.

En dan is er nog die grijpgrage tiener. Heel toevallig wil hij ook de weg op, als wannabe-heks. Maar verder dan dat komen we voorlopig niet, want de jongeman kan zijn eigen naam of verleden niet uitspreken. Voorlopig is dat dus Teen. Qua mysteries blijft het daar niet bij, want waarom zitten er zeven Dementorachtige heksen achter hen aan? Waarom zag Agatha Wanda in haar vloek? Wat wacht er echt aan het einde van die weg?

Agatha All Along is best een hele kluif in het begin. De opzet komt allemaal heel snel, en de toonaanpassing is vooral in de tweede aflevering een beetje hobbelig. Toch word je van het bij begin bij je nekvel getrokken, mee het mysterie in. Agatha is een boeiend personage, en er is nog heel veel dat we niet van haar weten. Tijdens de eerste beproeving op de weg krijgen we ook van de nieuwe personages intrigerende stukjes achtergrond en hints naar wie Teen zou kunnen zijn.

agatha joe
© Marvel Studios

Haat-liefde

De serie zal eindigen de dag voor Halloween, en het is wel duidelijk dat de makers fan zijn van spooky season. Er zijn heel wat verwijzingen naar bekende magische figuren als Dorothy uit The Wizard of Oz, en ook de credits tonen fictieve voorgangers. Bovendien zitten er een verrassend aantal best enge momenten in die eerste afleveringen. Toch is het ook geen overwegend duistere en dramatische bedoening, want de scènes zitten doorspekt met vooral wat sarcastische humor. Dat is nu ook geen wonder met de verzamelde cast.

Hahn bewees haar komische talent al in WandaVision. Ook hier heeft ze al een paar prachtige oneliners die Hahn zo geslaagd brengt. Nu ze Agatha echt vorm kan geven, komt ook haar arrogantie meer naar boven en haar argwaan voor anderen. Er is natuurlijk een reden waarom ze tot nu toe vooral alleen was. Deze versie van Agatha en Hahns vertolking doen me een beetje denken aan Hahns personage uit Parks and Recreation, en dat is alleen maar een compliment.

Over Parks gesproken: van actrice Aubrey Plaza zagen we nog niet al te veel, maar Rio Vadal heeft duidelijk een haat-liefdeverhouding met Agatha. Of misschien zie ik al te veel in de geweldige chemie die Plaza en Hahn hebben. Een heel ander soort chemie is er met Joe Locke, die de enthousiaste en zachtaardige goth toch ook een triest kantje geeft. De band tussen Teen en Agatha als de mentor met tegenzin is er een die zeker scoort. En ja, je serie moet wel veelbelovend zijn als theaterlegende Patti LuPone wil meedoen.

Ze mag haar muzikaal talent natuurlijk ook gebruiken. Na Agatha All Along voegen Frozen-schrijvers Kristen Anderson-Lopez en Robert Lopez weer een oorwurm toe aan hun oeuvre. Met een samenzang in The Ballad of the Witches Road beginnen de heksen aan hun reeks uitdagingen, en daarna is het jouw uitdaging om dat lied uit je hoofd te krijgen.

De eerste twee afleveringen van Agatha All Along zijn vanaf donderdag 19 september te zien op Disney+. Daarna volgt wekelijks een aflevering, tot de tweedelige finale op 30 oktober.

Must be the season of the witch

Must be the season of the witch
4 5 0 1
Kathryn Hahn is opnieuw heerlijk als Agatha Harkness, die nu op anderen moet rekenen om haar krachten terug te krijgen. Een groep verschillende heksen die elkaar niet kennen of kunnen luchten moeten samen een aantal beproevingen doorstaan - als dat maar goed komt... Zeker met kapers op de kust en mysteries die de kop op steken. Agatha All Along belooft een spannend, grappig en mysterieus vervolg te worden voor de Marvel-heks.
4/5
0