Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Moria – Through the Doors of Durin en Shadow of Khazad-dûm review: Shadow and Flame

Moria – Through the Doors of Durin en Shadow of Khazad-dûm nemen ons mee naar een van de meest iconische locaties uit The Fellowship of the Ring. Avonturen beleven in Eriador is weliswaar heel leuk, maar deel van de geschiedenis van Dwarrowdelf worden, Mithril zoeken, Ithildin lezen en steeds dieper neerdalen in de duisternis spreekt nog meer tot onze verbeelding. Deze meest recente uitbreiding voor respectievelijk The One Ring en het met Dungeons and Dragons 5E compatibele The Lord of the Rings Roleplaying is er dus eentje waar we al lang naar uitkeken. Kan Free League Publishing onze verwachtingen inlossen, of hebben ze te hebberig en te diep gegraven? Geekster trok de duisternis in en testte het voor jullie uit.

  • Schrijvers: Gareth Hanrahan, Shawn Tomkin, Matt Click, Michelle Garbuggio
  • Uitgever: Free League Publishing
  • Art: Antonio De Luca, Frederica Costantini, Michele Galavotti, Giuditta Betti, Andrea Tentori Montalto, Alvaro Tapia
Nvdr: Zoals hierboven vermeld, is Through the Doors of Durin de uitbreiding van The One Ring (Second Edition) en past Shadow of Khazad-dûm bij The Lord of the Rings Roleplaying (DnD 5E). Op de specifieke regels na, bieden deze boeken dezelfde inhoud, personages, locaties, etc. In deze review gebruiken we dan ook de naam Moria om over alle inhoudelijke elementen uit beide boeken samen te spreken.

De diepe duisternis

Na de Battle of the Five Armies is het hét ideale moment voor een groep avonturiers om Moria te betreden.

Het is het jaar 2965 van de Third Age. Na de Battle of the Five Armies en de nederlaag van de orcs en goblins bij de Lonely Mountain is het lange tijd bezette Moria opeens veel minder druk bevolkt. Hét ideale moment voor een groep avonturiers om de hallen van Durin terug te betreden op zoek naar kennis en schatten, om alles te helpen heroveren voor de dwergen of wraak te nemen op een bepaalde orc. Of geraak je per ongeluk of als gevangene vast in de diepe duisternis? Willen jullie als groep een sfeer van mysterie en lore, een avontuur vol actie of eerder een campagne vol horror en angst? Het leuke is dat Moria je veel opties geeft om je oneshots of campagnes te beleven zoals je zelf wilt. Je hangt ook niet 100% vast aan het jaartal. Eventueel kan je bijvoorbeeld je campagne een twintigtal jaren later laten plaatsvinden, om bijvoorbeeld deel te kunnen nemen aan de expeditie van Balin, of vroeger, om Gandalf te helpen in zijn zoektocht naar Thrain. Je kan verder oude patronen en personages inzetten of gebruik maken van een aantal nieuwe in deze uitbreiding met elk hun eigen beweegredenen. Ook aan avonturen achteraf wordt er in Moria gedacht. Zonder problemen met gevonden schatten op de oppervlakte lopen, is immers maar saai, niet waar?

Moria locations
©Free League Publishing

Omdat we ons in Moria in een unieke locatie bevinden, zijn er een aantal aanpassingen of uitbreidingen aan de basisregels toegevoegd. Om te beginnen heb je een nieuwe cultuur: de Dwergen van Nogrod en Belegost. Verder zijn er ook regelaanpassingen voor ondergrondse tochten. Zo heb je geen jagers meer nodig, maar wel delvers die veilige paden kunnen vinden of maken, en is geluid maken extra gevaarlijk als je aan de aandacht van het Oog wil ontsnappen. Ook is er een leuk nieuw statuseffect voor dwergen: Moria-Madness, waarbij een dwerg de ruïnes van Moria ziet alsof het de prachtige hallen van Durin van weleer zijn.

Moria dwarves
©Free League Publishing

Moria bevat véél inhoud

Als je alles in deze uitbreiding wil doen, zal je zeker een groot aantal sessies of zelfs een volledige campagne nodig hebben.

Om je bij je nieuwe avonturen te helpen, zit Moria vol met leuke nieuwe narratieve en mechanische ideeën voor je sessies. Dit geldt zowel voor de algemene sfeer van je campagne, die in Moria zelf heel bedrukt is en vol duisternis en angst zit, als voor de specifieke locaties en mogelijkheden. Je krijgt namelijk een groot aantal nieuwe uitgewerkte plaatsen met lore, mappen, afbeeldingen, npc’s en vijanden. Bij die laatste gaat het trouwens niet enkel om orcs of goblins, maar ook nog om andere wezens. Het is wel leuk dat de orcs en goblins verschillende facties hebben met elk hun eigen vestigingen, culturen en doelen. Daarnaast biedt Moria ook tabellen met encounters, gebeurtenissen en schatten. Als je alles in deze uitbreiding wil doen, zal je zeker een groot aantal sessies of zelfs een volledige campagne nodig hebben. Het is enkel jammer dat je soms naar de vorige boeken gestuurd wordt voor patronen of vijanden. Naar het hoofdboek verwijzen kunnen we zeker begrijpen, maar voor bijvoorbeeld de informatie van Saruman als patroon verplicht worden een van de andere uitbreidingen erbij te nemen, is een beetje veel van het goede.

©Free League Publishing

Ten slotte krijg je, net zoals in Strider Mode, de optie om op je eentje Moria in te trekken. In deze solo-mode speel je als leider of lid van een groep dwergen tijdens de expeditie van Balin. Je maakt een nieuw eigen personage en krijgt een aantal compagnons. De groep als geheel heeft een aantal stats en elke dwerg heeft ook zijn of haar eigen unieke zaken of statussen. De solo-mode is goed uitgewerkt, maar vergt uiteraard wel veel discipline van de speler.

©Free League Publishing

Prachtig materiaal

Zoals altijd bij Free League en hier specifiek bij The One Ring en The Lord of the Rings Roleplaying, krijg je prachtig materiaal. Beide boeken van Moria zijn stevige boeken met mooie afbeeldingen, papier dat niet meteen zal scheuren en een dubbel stoffen bladwijzerlint. Through the Doors of Durin is qua kaft iets ruiger dan het gladdere Shadow of Khazad-dûm, maar voor de rest bevatten beide boeken qua design ook dezelfde afbeeldingen en hoofdstukken. Verder krijg je ook nog een stevige uit te vouwen bijlage met aan de ene kant een grote dubbele kaart van Moria (vanuit de bovenkant en vanuit de zijkant gekeken) en aan de andere kant een soort speelveld dat je kan gebruiken bij je gevechten, om zo de afstanden tussen je personages en vijanden gemakkelijker te kunnen voorstellen.

Moria art
©Free League Publishing

Moria biedt je alles om zalige (en misschien angstaanjagende) nieuwe avonturen te beleven

Of je nu kiest voor Through The Doors of Durin of voor Shadow of Khazad-dûm, Free League heeft weer gezorgd voor een prachtige uitbreiding, misschien zelfs de beste tot nu toe. De duistere en mogelijk angstaanjagende sfeer zit er dik in, en de veranderingen aan de regels passen goed bij de nieuwe setting. Daarnaast valt het echt op hoeveel nieuwe content er in deze uitbreiding zit, van vijanden, personages en patronen tot uitgewerkte locaties. Kortom: Moria is een must voor wie al van The One Ring en The Lord of the Rings Roleplaying geniet en op zoek is naar nieuwe avonturen.

Geïnteresseerd in de The One Ring RPG of andere spellen van Free League Publishing?

Diepgaand

Moria
5 5 0 1
Moria - Through the Doors of Durin en Shadow of Khazad-dûm zijn bijzonder goede uitbreidingen voor respectievelijk The One Ring en The Lord of the Rings Roleplaying. Je krijgt voor je avonturen in de diepe duisternis telkens een stevig boek vol prachtig en goed uitgewerkt materiaal. Inhoudelijk biedt Moria je niet enkel nieuwe regels, maar ook bijzonder veel locaties, ideeën, lore, personages en vijanden. Een aanrader!
Moria - Through the Doors of Durin en Shadow of Khazad-dûm zijn bijzonder goede uitbreidingen voor respectievelijk The One Ring en The Lord of the Rings Roleplaying. Je krijgt voor je avonturen in de diepe duisternis telkens een stevig boek vol prachtig en goed uitgewerkt materiaal. Inhoudelijk biedt Moria je niet enkel nieuwe regels, maar ook bijzonder veel locaties, ideeën, lore, personages en vijanden. Een aanrader!
5/5
Total Score

Raak

  • Bijzonder veel mechanische inhoud
  • Een leuke, bedrukte sfeer in een iconische locatie
  • Veel nieuwe lore
  • Aangepaste regels
  • Zoals altijd materiaal van hoge kwaliteit

Braak

  • Soms word je verwezen naar een andere uitbreiding
Total
0
Shares
Gerelateerde artikels