good girls guide to murder review

A Good Girl’s Guide to Murder review: opgroeiend speuren

In A Good Girl’s Guide to Murder bijt een jong meisje zich vast in een lokaal moordonderzoek. Tienerdetectives zijn niet nieuw, maar deze boekverfilming heeft een aantal elementen die het een eigenheid geven. Zes afleveringen die voorbij zijn voor je het weet.

Afleveringen gezien: 6/6

Heft in eigen handen

Pippa ‘Pip’ Fitz-Amobi (Emma Myers, Wednesday) is geen Veronica Mars of Nancy Drew, geen extravert die zegt waar het op staat, Pip is een onopvallende middelbare scholier in een landelijk Engels dorpje. Little Kilton werd vijf jaar eerder geschokt door de moord op de populaire Andie Bell door haar vriendje, Sal Singh, die bekende en daarna zelfmoord pleegde. Pip zag hen allebei op die fatale dag, en kan het niet meteen van zich afschudden. Sal was veel te zachtaardig en ze gelooft nog altijd in zijn onschuld. Ze beslist om zelf een onderzoek te doen als project voor het toegangsexamen van de universiteit. De branie van een achttienjarige.

En dus doet ze alle betrokkenen en naasten van Andie en Sal praten, soms op een slinkse manier. Dat de meeste verdachten en getuigen allemaal jongeren zijn en bekend voor iedereen in zo’n kleine gemeenschap, is soms een vloek en een zegen voor Pip. Het moordmysterie speelt daar goed op in door bij de plotwendingen niet te vergeten dat tieners onvoorspelbaar kunnen zijn in hun zoektocht naar zichzelf. Bepaalde elementen worden daardoor misschien zelfs geloofwaardiger dan in een drama met volwassenen.

good girls zain
© Netflix

Naïef

Gaandeweg raakt ze bevriend met de broer van Sal, Ravi (Zain Iqbal). Zijn gezin wordt al vijf jaar scheef bekeken, en hij ziet zijn toekomst weinig hoopvol in. Maar Pip is ruimdenkend en observatief. Ze gebruikt de technologie van haar tijd op een manier die haar een logisch voordeel geven op de originele speurders, die tevreden waren met een bekentenis.

Het mes snijdt wel langs twee kanten: Pip is ook nog erg naïef. Zij is een liefdevolle thuis gewend, vrienden met wie ze kampeert of filmmarathons doet, en een veilige schoolomgeving. Hoe verder ze graaft, hoe meer ze in situaties terechtkomt die haar petje te boven gaan. Niet iedereen vindt het fijn om alles nog eens op te rakelen, en dat zorgt voor wrevel, zelfs in haar dichte omgevingen. Wanneer nieuwe waarheden aan het licht komen, krijgt ze zelfs anonieme bedreigingen. In een bepaalde scène wil ze een drugdealer het vuur aan de schenen leggen op een schimmig feestje. Je slaat jezelf voor het hoofd als je haar steeds verder van de massa ziet gaan, maar het is in deze serie niet absurd dat ze situaties nog verkeerd inschat.

Het coming-of-age-aspect voegt zo zeker iets toe, en het maakt het hoofdpersonage toegankelijker dan we meestal in dit genre zien. Hoe meer Pip uit haar comfortzone gehaald wordt, hoe meer effect het ook heeft op haar leven. Kan ze andere dingen dan ze eerder dacht? Is haar gezin wel zo stabiel als ze dacht? Zijn haar vrienden wel de juiste? En wat wil ze in de toekomst? Het is allemaal herkenbaar, maar in omstandigheden die net anders genoeg zijn om net dat tikkeltje boeiender te zijn.

good girls cast
© Netflix

Jong geweld

Met dank ook aan de cast. Emma Myers zag ik nog niet aan het werk, maar ze kan me wel overtuigen met haar Engelse accent. Zeker voor een Amerikaanse is dat indrukwekkend. De actrice is 22 maar ziet er veel jonger uit, waardoor je soms zelfs vergeet dat Pip 18 is. De jeugdigheid van het personage komt zo wel goed naar boven. Myers’ vertolking vindt goed de balans tussen volharding in de zaak en in haar overtuigingen, en de onzekerheid en het ongemak dat ze erdoor ondervindt.

Verder veel jong, Brits geweld ondersteund door gevestigde waardes als Matthew Baynton (bekend van het uitstekende Ghosts) en Anna Maxwell-Martin (Line of Duty), die hier heel memorabel is in een relatief kleine rol als Pips moeder.

Het scenario houdt het tempo er goed in en pingpongt voortdurend tussen Pips verhaal en het moordmysterie. Ook de pittoreske locaties, kleurrijke sets en hippe kleding houden de sfeer luchtig, ook al gaat de thematiek soms dieper. Dat maakt van A Good Girl’s Guide to Murder een onderhoudende serie die makkelijk wegkijkt maar wel je volle aandacht verdient. Benieuwd of BBC en Netflix ook de twee andere boeken van Holly Jackson onder handen zullen nemen.

A Good Girl’s Guide to Murder is nu te zien op Netflix.

Wie was het en wie word je?

A Good Girl's Guide to Murder review
7 10 0 1
A Good Girl's Guide to Murder zet een introvert tienermeisje in het midden van een moordonderzoek. Ze leert zichzelf maar ook de harde wereld erdoor kennen. Coming-of-age met een licht duister randje, dus. De pittoreske setting, sterke cast en een script dat er de vaart in houdt, zorgen voor een balans tussen luchtig en serieuzer. Net geen vier uur tof Brits vertier.
7/10

• Britse sfeer (als je het weet, weet je het)
  • Emma Myers in een mooie hoofdrol