Hellboy Artist Collection – Richard Corben review: ode aan de meester

Hellboy is de creatie van Mike Mignola en zag het levenslicht in 1993. De comic wordt sindsdien uitgegeven door Dark Horse. Daar groeide de rode antiheld uit tot een bekend figuur waar niet alleen andere nevenreeksen uit voortkwamen maar ook games en films.

Hoewel we sinds 2019 weten dat Mike Mignola een enorme hork kan zijn, maakt dat hem niet ongevoelig voor een zekere mate van nederigheid. In het voorwoord neemt hij de pet af voor het fenomeen Richard Corben. Toen Corben halverwege de jaren negentig in de problemen kwam omdat zijn eigen uitgeverij kopje onder ging, was Mike Mignola er als de kippen bij om hem te strikken voor wat Hellboy-verhalen.

In het voorwoord probeert Mignola uit zijn herinneringen op te diepen waarom hij sommige van de verhalen in deze collectie voor hem schreef. Dat doet hij met wisselend succes. Toch blijft overeind staan dat Mignola de rol van Richard Corben blijft roemen.

©Dark Horse

Wie is Richard Corben?

Richard Corben kwam aan het einde van de jaren zestig opzetten via de underground comics. Hij publiceerde eigen blaadjes of werkte mee aan de producties van anderen. Zijn carrière raakte in een stroomversnelling toen hij zijn werk opstuurde naar het kersverse blad Métal Hurlant. Toen dit blad doorbrak in de Verenigde Staten als Heavy Metal kon Corben meerijden in de pagina’s van het tijdschrift. En het zorgde ervoor dat zijn werk ook in Europa verspreid raakte.

In 1978 werd zijn Den gepubliceerd door de roemruchte Nederlandse uitgever Espee, die later ook het werk van Gerrit de Jager, Hein de Kort en Eric Schreurs op de markt zou brengen. Ook andere uitgeverijen zoals Arboris en Sherpa waagden zich aan zijn werk en in de jaren 80 en 90 verschenen er nog de nodige albums van zijn hand. Een persoonlijke aanrader is dan, indien je hem kunt vinden, Nieuwe verhalen van 1001 nacht.

Jongere lezers kunnen zijn werk gezien hebben op de titels die hij voor Marvel maakte waaronder Banner, Cage en Starr the Slayer.

Hellboy maar dan een tikkie anders

Deze hardcover bevat diverse verhalen die door Mike Mignola zijn geschreven en op papier worden uitgewerkt door Richard Corben. De enige serieuze uitzondering is het verhaal Makoma, waarvan de openingspagina’s worden getekend door Mignola en Corben het potlood overneemt op precies het juiste moment, wat je meteen een heerlijk gevoel van verwondering geeft als lezer.

hellboy
©Dark Horse

De drie langere verhalen steken er bovenuit. Bij de andere, kortere verhalen kun je altijd nog genieten van het tekenwerk. Hellboy: The Crooked Man is het meest lugubere van het stel. Hellboy gaat samen met een zekere Tom naar een dorpje om een vloek te doorbreken. Tom maakte ooit een uitglijder waardoor een kwaadaardige demoon op hem aast. Ze komen terecht bij een huisje dat belaagd wordt door een heks en iets wat ze The Crooked Man noemen. En die laatste is heel sober getekend en juist dat maakt hem doodeng.

Het tweeluik Hellboy in Mexico en Hellboy: House of the Living Dead gooit het weer over een geheel andere boeg. Dat is een dromerig verhaal waarin Hellboy op pad gaat met een aantal broers die de kost verdienen als luchadores, Mexicaanse worstelaars. Het bevat alle paranormale elementen die je gewend bent. Toch is het meest boeiende misschien wel het onderliggende thema dat gaat over vriendschap en rouw.

Dus?

Als je geen zin hebt om een hele plank vol Hellboy in huis neer te zetten, dan is dit boek ideaal om aan te schaffen. De verhalen pakken de kern van het personage. En je kunt schaamteloos genieten van het geheel eigen tekenwerk van Richard Corben. Het beste van twee werelden.

Hellboy Artist Collection – Richard Corben verscheen op 14 mei 2024

Koop deze collectie bij bol.com ondersteun deze website.

We ontvangen een kleine commissie als je iets koopt via onze partnerlinks.